Selasa, 15 September 2015

KEUTAMAAN TANGGAL 1 s/d 10 DZULHIJJAH



-- 1 Dzulhijjah
Allah mengampuni dosa Nabi Adam As, barang siapa berpuasa pada hari itu, Allah mengampuni semua dosa-dosanya.

-- 2 Dzulhijjah
Allah mengabulkan doa Nabi Yunus As, pada waktu itu beliau dikeluarkan dari perut ikan. Barang siapa berpuasa pada hari itu, seakan beribadah dalam 1 tahun penuh tidak pernah berbuat ma'siat dalam ibadahnya sekejap mata.

-- 3 Dzulhijjah
Allah mengabulkan doa Nabi Zakaria (ingin punya anak), barang siapa berpuasa pada hari itu Allah mengabulkan doa-doanya.

-- 4 Dzulhijjah
Dilahirkannya Nabi Isa As, barang siapa berpuasa pada hari itu, Allah akan menghilangkan kesusahan dan kejahilan, maka pada hari qiamat nanti akan berkumpul bersama orang-orang baik dan orang alim mu'min.

-- 5 Dzulhijjah
Dilahirkannya Nabi Musa As, barang siapa berpuasa pada hari itu, Allah akan bebaskan dari sifat munafik dan azab qubur.

-- 6 Dzulhijjah
Allah membukakan kepada nabi-nabinya kebaikan, barang siapa berpuasa pada hari itu, Allah memandang kepadanya dengan kasih sayang.

-- 7 Dzulhijjah
Ditutupnya pintu-pintu neraka, barang siapa berpuasa pada hari itu, Allah tutup baginya 30 pintu kesusahan dan dibuka 30 pintu kemudahan.

-- 8 Dzulhijjah
Hari Tarwiyah, barang siapa berpuasa pada hari itu, Allah berikan ganjaran yang tidak kita ketahui kecuali Allah.

-- 9 Dzulhijjah
Hari Arafah, barang siapa berpuasa pada hari itu, menjadi penghapus dosa 1 tahun dosa terdahulu dan 1 tahun dosa kemudian (yang akan datang).

-- 10 Dzulhijjah
Hari Qurban, barang siapa mendekatkan diri dengan berqurban, dari tetesan darah yang pertama, Allah mengampuni dosa dan dosa-dosa keluarganya, barang siapa memberi makan pada orang mu'min atau memberi shadaqah kepadanya, Allah akan membangkitkannya pada hari qiamat dengan selamat, aman, dan timbangan amal baiknya lebih berat dari gunung uhud.

-- Sumber : Anonim --

Tidak ada komentar:

Posting Komentar